Siłownia w każdym domu

 - 

Nie ma co ukrywać, kondycja fizyczna wielu Polaków pozostawia dużo do życzenia. Obywatele kraju nad Wisłą w ostatnich latach dogonili w statystykach dotyczących nadwagi i otyłości Zachód Europy. Co prawda sporo mówi się o potrzebie wdrażania zdrowszego stylu życia, ale wciąż na ogół na słowach się kończy. Niektórzy szukają wymówek, wskazując na brak czasu czy miejsc, w których można byłoby zadbać o formę fizyczną. Specjaliści odpierają jednak te argumenty, wskazując, że ćwiczyć można także w domu. Czas na pewno się znajdzie, wystarczy na godzinę, albo chociaż pół, wyłączyć popołudniu telewizor i komputer.

Siłownia w domu

Niektórzy dopiero na emeryturze zaczynają bardziej dbać o swoją formę fizyczną. W pokoju wcześniej zajmowanym przez obecnie dorosłe już dzieci aranżują sobie domową siłownię. W tym kontekście powiedzenie, że lepiej późno niż wcale jak najbardziej się sprawdza. Warto też z takich osób brać przykład i bez względu na wiek oraz aktualną kondycję angażować się w różne formy aktywności. Domowa siłownia to jedno z popularniejszych rozwiązań. Opłaca się je rozważyć, ponieważ:

  • oszczędza się czas na dojazdach i pieniądze na karnetach siłowych,
  • domowa siłownia to inwestycja, którą szkoda będzie zaprzepaścić, rzucając trening,
  • można ćwiczyć wspólnie z bliskimi, dbając jednocześnie o ich kondycję.

Na początek wystarczy ławeczka

Nie od razu Kraków zbudowano, to kolejne przysłowie, które warto odnieść do początkowych etapów treningu. Zamiast od razu inwestować tysiące złotych w sprzęt, którego można nawet nie polubić, lepiej kompletować go powoli. W ten sposób zyskuje się chociażby szansę sprawdzenia, jakie formy aktywności fizycznej pasują danej osobie. Pierwszym zakupem może być zwykła mata do ćwiczeń lub ławeczka treningowa. Z ich pomocą wykonuje się naprawdę wiele różnych ćwiczeń. Na początek będą jak znalazł. Potem można uzupełnić je dodatkowymi gadżetami, jak chociażby ciężarki czy specjalne linki. Na wszystko jednak przyjdzie czas. Do budowy własnej domowej siłowni należy podejść rozsądnie i ze spora dozą cierpliwości. Nie chodzi przecież o to, by nakupić sprzętu, z którego nie będzie się korzystało i który będzie tylko zajmował cenną życiową przestrzeń. Początek roku to czas wielu noworocznych i ambitnych postanowień treningowych. Aby nie były tylko sezonowym trendem, ale przerodziły w naprawdę zdrowe nawyki, nie można rzucać się na trening. Lepiej wprowadzać go do codzienności na spokojnie i etapami. Zanim człowiek się zorientuje, nie będzie sobie mógł wyobrazić, jak wcześniej wyglądało jego życie. A prosta ławeczka szybko przerodzi się w bardziej profesjonalną siłownię domową.

In Sport

Efektywny trening jest wszechstronny

 - 

Wśród ćwiczących amatorsko spotkać można zarówno osoby wierne jednej dyscyplinie, jak również te angażujące się w różne formy ruchu. Trenerzy i lekarze zwracają uwagę, że najlepiej jest dopasowywać rodzaj ćwiczeń do osobowości jednostki oraz z uwzględnieniem jej zainteresowań. Ostatecznie trening nie powinien być wyłącznie obowiązkiem, ale dobrze jeżeli przy okazji przynosi trochę radości. Wszystkim aktywnym warto przypominać, że w odnoszeniu realnych rezultatów istotne są dwie kwestie. Po pierwsze trening powinien być możliwie zróżnicowany, a po drugie przynajmniej raz na kilka miesięcy warto wprowadzać pewne modyfikacje do swojego programu ćwiczeń.

Bez nudy na treningu

Do najpopularniejszych rodzajów ćwiczeń współcześnie należą:

  • ćwiczenia siłowe,
  • ćwiczenia aerobowe,
  • ćwiczenia rozciągające.

Wiele osób skupia się na poszczególnych z nich, w zależności od tego, jaki przyświeca im cel. Jednak w praktyce najlepiej łączyć wszystkie trzy rodzaje, ponieważ w ten sposób poprawia się ogólną kondycję, ale też pracuje nad siłą, wytrzymałością oraz elastycznością. W tym kontekście polecić można między innymi trening przy użyciu kettlebell. Takie obciążenie wprowadza sporo urozmaicenia, ale także podnosi poziom trudności poszczególnych ruchów. Niektóre programy skupiają się na rozwijaniu siły, inne bardziej przypominają aerobik. Jednak z pomocą kettlebell odnosi się o wiele lepsze sukcesy, bez względu na to, jakie cele mają trenujący. A kiedy poszczególne zadania zostaną opanowane i zdążą się znudzić, zawsze można wprowadzić dodatkowe modyfikacje.

Trening, który się zmienia

Trening może i powinien się zmieniać, ponieważ tylko wówczas pozostaje wyzwaniem. Poza tym inne ruchy oraz odmienny program sprawiają, że ćwiczący znowu mogą się czegoś nauczyć. Do pracy angażowane są nowe mięśnie, przez co dodatkowo poprawia się kondycja oraz wysmukla sylwetka. Można ćwiczyć w obrębie jednej dyscypliny, przykładowo wciąż stosować kettlebel, ale wykonywać z jego udziałem inne ruchy. Pewnym rozwiązaniem pozostaje też wprowadzenie do codzienności zupełnie innej aktywności. Zawodowi trenerzy podkreślają, ze mimo bardzo dobrej kondycji także im zdarza się mieć zakwasy. Wystarczy do treningu włączyć jakieś nowe ćwiczenie i ból gotowy. To jednak nic złego, wręcz przeciwnie taka różnorodność pozwala się rozwijać. I jak już wielokrotnie wspominano, odnosić lepsze rezultaty. Ciało podobnie jak ludzka psychika nie przepada za nudą, warto zatem stawiać mu różnorodne, a przynajmniej zmieniające się raz na jakiś czas wyzwania. Będzie wówczas działało sprawniej i lepiej wyglądało, a to są cele niemal wszystkich trenujących.

In Sport

Ćwiczenia z kettlebell

 - 

Kettlebell zyskują w Polsce na popularności. Obecnie korzysta z nich wiele osób, wśród których są nie tylko bywalcy profesjonalnych siłowni, ale także ludzie preferujący trening w zaciszu własnego domu. Bez względu na miejsce wykonywania ćwiczeń, warto rozważyć włączenie do planu treningowego zadań ruchowych z użyciem kettlebell. Odważniki te wydają się ciężkie i trudne w użyciu. W praktyce okazują się jednak bardzo pomocnym, a do tego wcale nie tak skomplikowanym narzędziem pracy nad mięśniami. Warto nadmienić, że dzięki nim można pracować nad wszystkim partiami mięśniowymi. Nawet tymi odpowiedzialnymi za utrzymanie prawidłowej postawy.

Silni, wytrzymali i dotlenieni

Tacy są właśnie trenujący z kettlebell. Jeżeli korzysta się z nich regularnie, na efekty nie trzeba długo czekać. Zdaniem wielu trenerów przyjdą one o wiele szybciej niż przy tradycyjnych ćwiczeniach z ciężarami. Kettlebell nie są jakąś specjalną nowością, nie wymyślono ich w dwudziestym pierwszym wieku, ale kilkaset lat wcześniej. Mimo to dopiero teraz zyskały w oczach szerszego grona osób trenujących amatorsko. Zapewne za sprawą ogólnego upowszechnienia aktywności fizycznej. Trening z omawianymi tutaj odważnikami łączy w sobie elementy ćwiczeń siłowych oraz kardio. Dzięki takiej optymalnej formule przekłada się on na jednoczesne wzmacnianie siły oraz wytrzymałości trenującego. Im bardziej dynamiczne są zajęcia, tym lepsza okazja do dotlenienia organizmu. A tlen to jak wiadomo cenny sojusznik w budowaniu formy i dbaniu o zdrowie. Ludzie dotlenieni są bardziej odporni, a poza tym udowodniono, że łatwiej radzą sobie ze spalaniem kalorii oraz utrzymaniem swojej wagi w ryzach.

Kettlebell dają pole do popisu

Ich popularność zapewne szybko by zmalała, gdyby nie fakt, że kettlebell dają ogromne możliwości rozwijania umiejętności oraz urozmaicania treningu. Wiele osób zaczyna od kilku prostych, niezbyt trudnych zadań ruchowych, by następnie przechodzić kolejne poziomy zaawansowania. Im bardziej skomplikowane są to ruchy, tym zapewne więcej mięśni zostanie zaangażowanych do pracy. A to przekłada się na:

  • więcej spalonych kalorii,
  • zaangażowanie większej liczby mięśni,
  • ogólne wysmuklenie sylwetki.

Z całą pewnością można zatem spodziewać się utrzymania zainteresowania treningiem z użyciem kettlebells. Wciąż powstają także nowe wariacje na ten temat, dzięki czemu wszyscy chętni mogą nieustannie próbować nowych ćwiczeń. W utrzymaniu treningu kluczowa kwestia to nie nudzić się i wciąż próbować nowych rzeczy. Wówczas aktywność pozostaje wyzwaniem, z którym mierzenie się wciąga i pozwala się wykazać zdolnościami.

In Sport